Veřejné výpis whois u domén skončilo v podobě, jak jste znali. Proč? Začalo platit GDPR a nutnost aplikovat toto nařízení se dotýká i doménových jmen. Nikoliv na jejich funkčnosti, ale pouze na dohledání vlastníka doménového jména.
Od 25. května 2018 vstoupila v platnost obecné nařízení EU o ochraně osobních údajů – GDPR a začaly platit nová dočasná pravidla ICANN aplikující nařízení GDPR. Jednotliví správci gTLD/newGTLD domén aplikují různým způsobem skrývání údajů ve whois pro domény .COM a .NET
Co to v praxi bude znamenat?
Zobrazit pouze údaje, které si majitel domény přeje. A nebo nezobrazit vůbec nic!
Už si nepřečtete u domény email majitele domény či telefon, abyste ho mohli kontaktovat např. pro nabídku odkoupení domény.
U nás u .CZ domény je situace podobná. Všechny osobní údaje jsou schované (Zobrazí se pouze organizace a jméno). Jako majitel domény si můžete nastavit, co bude z osobních údajů veřejné. (Dříve se nastavovalo, co bude skryto. Tato funkce se změnila ze skrývání na zobrazení skrytých dat)
Pokud spekulujete s prodejem domén je asi vhodné si kontaktní spojení nastavit veřejné. Ve všech ostatních případech je pro majitele doménových jmen lepší ochrana.
Výhody
- důsledná kontrola nad osobními údaji (pouze u .CZ)
- bezpečnost – částečné či úplné skrytí majitele
- zobrazení pouze konkrétních osobních údajů pokud chcete (pouze .CZ)
Nevýhody
- není už jednoduché kontaktovat majitele domény
- zjistíte jen jméno popř. firmu a adresu (pouze u .CZ)
- nezjistíte, kam přišlo heslo pro transfer
- pro naleznutí kontaktu budete muset použít jiné metody hledání
- u domény .EU/ generických a nových tld se nastavuje znovu vlastník!
Domény .COM a .NET budou zobrazovat pouze emailovou adresu webproxy@whoisprotection.domains.
E-mail webproxy@whoisprotection.domains bude opatřen automatickou odpovědí směrující odesílatele na webový formulář, přes který možné zprostředkovaně poslat email reálnému držiteli domény.
Vyzkoušeli jsme a obratem nám přišel email pro vyplnění kontaktního formuláře.
Co s tím?
U doménových jmen je možné mít veden kontakt tzn. administrační kontakt. Tento kontakt slouží jako jeden z možný kontaktu, když se s doménou plánuje něco dělat. Častý případ je změna registrátora. Lze řicí, že je to alternativní kontakt, kam přijde heslo pro převod domény a v případě ztráty emailové adresy lze změnu dokončit.
Kontakty i u admin kontaktu jsou v základním nastavení schovány. Zde si musí správce resp. majitel domény zvážit, zda admin kontakt bude u domény uveden – na koho a kolik informací bude zobrazeno.
Úkoly pro Vás
- Zkontrolujte si, jak vypadá whois pro Vaši doménu
- Aktualizujte kontaktní údaje u majitele domény (skrze Vašeho registrátora)
- Zvažte, zda nemá být nějaký ten údaj veřejný
- Když budete aktualizovat kontaktní údaje, nastavte je i u poskytovatele hostingu
Kontaktní údaje majitele domény jste povinni aktualizovat.
Aktualizace 28.5.2018
Změna u .EU domén, generických domén a nových koncovek
Přenos domény k jinému poskytovateli známý jako transfer domény je realizován pomocí hesla. (to se nezměnilo). Změnou však je, že se při přenosu domény musí nastavit znovu majitel domény. Díky GDPR nedokážeme současného majitele zjistit, tím ani automaticky zachovat pro přenost. V tomto kroku si ohlídejte, že Váš poskytovatel doménu opravdu převede na správného majitele domény – tedy na Vás.